منتدى الأرانب للجميع
الرسول ليس مصريًا لتتدخل السفارة في الدفاع عنه  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الرسول ليس مصريًا لتتدخل السفارة في الدفاع عنه  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
الرسول ليس مصريًا لتتدخل السفارة في الدفاع عنه  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الرسول ليس مصريًا لتتدخل السفارة في الدفاع عنه  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

الرسول ليس مصريًا لتتدخل السفارة في الدفاع عنه

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

17092012

اكد الكاتب الصحفي، عادل حمودة، أن تصريح الرئيس محمد مرسي بتكليف السفارة المصرية بالولايات المتحدة الأمريكية بتحريك دعوى قضائية ضد صانعي الفيلم المسيء للرسول، يحتاج إلى إعادة النظر والرجوع إلي خبراء ومستشارين، معللاً ذلك بأن النبي (ص) لا يحمل الجنسية المصرية، وبذلك سيتم رفض الدعوى.

وأشار حمودة خلال لقاءه في برنامج ''آخر النهار'' علي قناة النهار الفضائية، الأحد، أن سيدنا محمد هو رمز للإسلام وليس مواطنًا مصريًا جرى الاعتداء عليه بشكل أو بآخر، لأنه في الحالة هذه فقط تتدخل السفارة المصرية بدورها في حماية حقه.

وأوضح حمودة أن الأمن رفع تقريراً لرئيس الحكومة بأن متظاهري السفارة الأمريكية مجرد مأجورين، وأن السلطة الجديدة في مصر لعبت دوراً ''رمادياً'' في أزمة الفيلم المسيء للرسول، وأن الذين غضبوا لم يشاهدوا الفيلم المسيء للرسول من الأساس، متساءلاً: لماذا لم يستدعى الرئيس مرسي السفيرة الأمريكية على الأقل للتشاور معها بشأن أزمة الفيلم؟.

تعاليق

MHSH
لا اله الا الله
محمد طويله
حسبى الله ونعم الوكيل
من غباء الأغبياء
هل كان الوضع سيخلتف لو الفيلم عن السيد المسيح |أم ماذا فى عقولهم
ابو علوه
حسبى الله ونعم الوكيل
اللهم اخسف بهذا التافه الارض واجعل ميتته ميتة سوء
MHSH
المشكلة ان هذا التافه هو وامثاله لهم برامج على الفضائيات وكثيرا من الناس بتصدق كلامهم وارائهم
شيتوس
ياجماعه ليه الحرب الغريبه دي الراجل كان بيتكلم من الناحيه القانونيه اللي الامريكان ماتعرفش غيرها ولو الاخ الفاضل اللي تفضل بكتابة الموضوع وكان كلف خاطره وكمل باقي الحوار كان لقي ان الراجل قال انه المفروض اللي يرفع الدعوه القضائيه في امريكا هما المسلمين اللي عايشين في امريكا ومعاهم الجنسيه لان فيه قانون بيجرم الحض علي كراهيه الغير وبالتالي هيكون ليهم فرصه في نظر الدعوه قضائيا والبت فيها بلاش ناخد رأس الموضوع ونطير ومفيش داعي لنغمة التخوين اللي بقت في كل كلامنا في الفتره الاخيره
MHSH
يا اخ شيتوس هو ربنا هيحسبنا على القانون بتاعنا ولا القانون الموجود فى امريكا ؟؟!!!!!!
لا اله الا الله يا اخى هما الامريكان بيحترموا اى قانون سواء بشرى او الالهى او حتى تعالم الدين المسيحى
يا راجل ايه المشكلة لما يرفع دعوى قضائية هما لما اخذوا مواطنينهم فى قضية التمويل الاجنبى كانو احترموا القوانيين

يا اخى هل يجوز ان يقول ان الرسول عليه افضل الصلاة والسلام يحمل الجنسية المصرية ام لا !!

ارجو ان تتقبل كلامى بصدر رحب
شيتوس
مبدئيا انا اسمي شيماء يعني مش راجل
وبعدين سيدي الفاضل من اللي علمهولنا سيدنا النبي ان كل قوم عايز تحاربهم لازم تحاربهم بقوانينهم وقال انك لو حبيت تأمن قوم اعرف لغتهم ومتهيألي في موقفنا مش اللغه هيا لغة الكلام وبس بل لغة التعامل ودول ناس بيحترموا القانون علي حسب قولهم ولو مااحترموهوش زي كلامك يبقي علي الاقل مااديتوش فرصه يضحك عليا عشان برفع قضيه انا اصلا مالييش حق فيها من وجهة نظرهم متهيألي افيد اني احارب الفيلم المسئ بافلام تبين ازاي سيدنا النبي كان سيد الخلق وكان حبيب الحق وفيه كل الاخلاق الكريمه اللي مااجتمعتش في مخلوق علي وجه الارض
MHSH
بعتذر اخت شيماء عن ملاحظتى للجنس فى قائمة التعريف بكى

يا ختى الفاضلة الامريكان عالم همج الا من رحم ربى لا يحترموا قوانين او اديان او غيره اعمالهم بلغتهم او قوانينهم ازاى ؟؟
ثم انا اعتراضى على تهكمه على ان الرسول عليه افضل الصلاة والسلام لا يحمل الجنسية المصرية
وللعلم اى قوانين دنيوية فهى من وضع الانسان لتنظيم شئون الدنيا وفيها الصواب والخطا فهل هذا معناه احترام هذة القوانين حتى اذا كانت لاتتفق مع الشرع او الدين ؟؟

ثم اذا كنتى تتابعين عادل حموده فهو مش اشد المعارضين لأى شئ دينى من اول معارضته لصلاة المحافظ بالجلباب لصلاة الفجر الى اكثر من موقف اخر مرورا بتهكمه هذا
محمد طويله
بس بس يا جماعه اهدوا شويه
الأمر يستاهل أكتر من كده إننا نكون هاديين ونناقش الأمور بالعقل
أولا / سامحونى إنى تدخلت فى الأمر من غير إذن بس أنا عملت كده بس علشان انتوا اخواتى
ثانيا / الباشمهندس على حق فى نقطه وهى إنه ممكن يكون قرأ المقال كما هو أرسله فى المنتدى
ولم يزيد عليه أو ينقص منه ويكون من رفع المقال هو من أنقص منه ويكون أخى محمود نقله بأمانه تامه
وأختنا شيتوس أيضا على حق فى نقطتين الأولى أنها ممكن قرأت الموضوع الحقيقى
او الكامل الذى لم يره محمود فهى على حق والنقطه الثانيه هى نقطه عامه أن من يحارب إنسان لابد
أن يحاربه بالطريقه التى يتفهمها حتى يستطيع أن ينزع منه نقاط تفوقه
من غير ما نضايق نفسنا كل واحد يحط فى الموضوع رابط الفيديو أو المقال الذى رآه أو قرأه
ورغم ان هذا مخالف لسياسه المنتدى
بس الإداره مش هاتعارض ده مؤقتا لمنع حدوث اى تشاحن بين الأعضاء
وبعد ما تنزلوها أنا هامسحها وهامسح أى كلام ممكن يكون فيه شويه عصبيه
على الأقل كل واحد يعرف إن التانى مش غلطان

MHSH
شكرا اخى محمد على تدخلك

لا يوجد اى عصبية فى النقاش فالاخت شيتوس تتناقش باسلوب اكثر من رائع اشكرها عليه
المشكلة انى من المتابعين لعادل حموده من فترة ليس بالقصيرة وللاسف الراجل ده ليه مساؤة كثيرة واظن ان اغلب الاخوة لو متابعين ليه هيكون عرفينها ويكفى فقط تحريضه على الفتنة بين المسلمين والاخواتنا المسيحين

والمشكلة ان كثيرا منا يتابع برامج هذا الرجل ونصدق كلامه
شيتوس
استاذ محمد انا بشكرك جدا علي التدخل طبعا ودي فعلا مش جديد عليك انت كعهدي بك دائما ربما من المعدودين في المنتدي الذين يحافظون الي اقصي حد علي الهدوء في المناقشه بارك الله فيك
وفعلا زي الاستاذMHSH ماقال ان الموضوع مش عصبيه ولا حاجه انا فعلا اتفرجت علي البرنامج كامل امبارح وسمعت الحوار كله عشان كده رديت لاني انا اللي سمعته بأذني مش كمان قرأته بس معلش ودي رأيي وطبعا ليكم الحق تتفقوا او تختلفوا معاه مش من العدل اني احاسب بني ادم في موقف بناءا علي مواقف سابقه اه صحيح المفروض اني بكون فكره مش بطاله عن الشخص من مواقفه السابقه بس معلش انا شايفه ان الموقف مش محتاج نشوف الcvبتاع الراجل عشان اقدر احكم عليه الكلام كان واضح جدا
1003
oso
كلام شيتوس مظبوط
لازم نحارب بالقانون بتاعهم
محمد طويله
أولا / شكرا لكم إخوتى محمود وشيتوس على رحابه الصدر وتقبل تدخلى فى الحوار
ثانيا / بشكل عام مفيش بنى آدم سئ على طول الخط ومفيش بنى آدم جيد على طول الخط
ثالثا / وده المهم فى الموضوع
كويس جدا إن الموقف بسيط وإنكم متفهمين إن مفيش عصبيه ولا حاجه

هو الأمر أشبه بشخصين يقفان متقابلين أمام ورقه ذات لوجهين كل وجه له لون
ول واحد فيهم بقسم أن اللون الذى يراه هو اللون الصحيح
كلاهما صادق والعيب فى الورقه

MHSH
يا اختى الفاضله انا لم ابنى رائى عن فى هذا البنى ادم عن مواقف سابقة ولكن المشكلة ان اكلام اخطر من القنابل والصواريخ فهو مسئول سابق عن اكثر من موقف يجعلنا نقف عند ائ حرف ينطق به وللعلم انا شاهدت الحوار بالكامل واعلم ماذا قال !!!!!

عند اهانت الهام شاهين تقوم الدنيا كلها بالرغم انى ارفض اهانتها شكلا وموضوعا
وعندما يهان سيد الخلق عليه افضل الصلاة والسلام ....
MHSH
oso كتب:
كلام شيتوس مظبوط
لازم نحارب بالقانون بتاعهم

يا اخى لوبالقانون كانت فلسطين اتحررت منذ قديم الازل ربنا يعطينا ويعطيك طووووول العمر
محمد المقود
يا جماعه الناس دى بتضرب بانجو مغشوش

هوا فعلا مش مصرى

بس كان مسلم

وطبعا الى يجرى ورا اى حاجه بتعملها الحكومه
يدينا ويعطيكم طولت العمر بقا عقبال ما تتختم وتتمضى
وترجع تاخد تاشيرة والخ لحد كم سنه كدا ما الناس تنسى
شركة الجوهرى
لا اله الا الله سيدنا ونبينا وهادينا محمد رسول الله
خاتم النبين وأفضل الرسل أجمعين
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة