منتدى الأرانب للجميع
ارنبة خلفتها بتموت 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ارنبة خلفتها بتموت Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
ارنبة خلفتها بتموت 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ارنبة خلفتها بتموت Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

ارنبة خلفتها بتموت

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

09022016
ارنبة خلفتها بتموت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندى ارنبة صحتها كويسة كانت بتمتص الأجنة وبعد فترة كدة بتولد بس الخلفة ميتة ثلاث مرات ورا بعض تولد خلفة ميتة يا ترى لها علاج وأنا مبدبحش الأرنب علطلول بحاول كتير أولا بتعلم من المحاولات ثانيا بعطى الأرنب فرصة يمكن يفيد

تعاليق

hananeas.hananeas
ارنبة أخرى عندها جزء داخل البطن عند جس الأجنة أجد هذا الجزء مكلكع وناشف مدور بس جزء كبير زى الكورة بس مش اللى احنا بلئيه فى وسط البطن لا ده فى نفس المكان وناشف وأكبر شوية هى عشرت وهى كدة وولدة وولدها كبرو ولقحت مرة أخرى بس مش باين فيها اجنة ولا لا لأن هذا الجزء بيغطى على احساسى بالجس هل هذا اجنة ميتة ومحجرة أم التهاب فى شئ داخل البطن
فتحى السيد
استبعدها خلاص لا تصلح
فتحى السيد
لو تحت الجلد ممكن يكون خراج
hananeas.hananeas
مشكور استاذ فتحى السيد الأرنبة الأولى ولدتها بتموت ملهاش حل
الأرنبة الثانية داخل البطن شئ كروى ناشف
dr hussam h
جربيها مره اخري من ذكر لم يعشرها قبل كده الورن اللي في البطن ممكن تكون خلفه ميته ومتحجره ممكن تعيش بيها مافيش مشكله وممكن تروح مع الوقت
hananeas.hananeas
اشكرك د حسام على تعاونك الدائم معنا ودائما تعطى الأمل أنا فعلاً كنت مستنية هذا الأمل لأنى برفض اتخلص من الأرنب من مجرد مشكلة ممكن يكون لها حل يعنى التحجر ده مش ممكن يمنع العشر هى عشرت مرة وولدت وهى كدة بس المرة دى الجس سالب لك جزيل الشكر
فتحى السيد
ثلاث‏ ‏مرات‏ ‏ولادة‏ ‏يعنى‏ ‏بنتكلم‏ ‏فى‏ ‏ثلاث‏ ‏شهور‏ ‏يعنى‏ ‏لو‏ ‏كنت‏ ‏بعتها‏ ‏لحم‏ ‏وربيت‏ ‏بدلها‏ ‏اثنين‏ ‏كيلو‏ ‏ونصف‏ ‏عمر‏ ‏شهرين‏ ‏بنفس‏ ‏ثمنها‏ ‏لاصبح‏ ‏عندك‏ ‏الان‏ ‏نتايتين‏ ‏والدين‏ ‏اول‏ ‏مرة‏ ‏وتعرف‏ ‏ناخد‏ ‏خيرهم‏ ‏وتكسب‏ ‏بدل‏ ‏المصاريف‏ ‏على‏ ‏الفاضى‏ ‏
hananeas.hananeas
هذه الأرانب معمولة عندى من الأمهات اللى اشترتها وديه أولفترة تعامل بيهم يعنى وكلهم مشين كويس بس لأزم تلائى شواذ وعموماً أنا لقحتها من ذكر غريب وأخر فرصة لها وشكراً جزيلا لك مستر فتحى السيد على الإهتمام
dr hussam h
مازلت عندي راي جربيها مره اخري انا كان عندي ارانب مفقود فيها الامل والحمد لله اليوم اصبحت ممتازه جربيها زي ما قلتلك وابقي قوليلنا عملت ايه
hananeas.hananeas
إن شاء الله يا دكتور حسام أن فعلاً لقحتها عند ذكر أخر غريب ووقت الجس يوم 25 إن شاء الله بس لازم أنتظر وقت الولادة يوم 15 حتى يوم 18 شهر 3 سوف أقول الرد على هذا الموضوع فور الولادة إن شاء الله واتمنى لكم ولى التوفيق والرزق الوفير
dr hussam h
ان شاء الله تكون عشر وتولد كويس المره دي باذن الله
hananeas.hananeas
بإذن الله يا دكتور حسام كله بفضل توجيه سيادتك واتمنى أن يجعله الله اليك خيراً كثيراً
حمادة خيوة
نشكر كل من ساهم. بالاضافة

الكود:

[size=24][color=#3300ff][/color][/size]
dr hussam h
العفو بس هو حضرتك شاركت في الموضوع ولا ايه ولا عندك نفس المشكله
hananeas.hananeas
الأرنبة الملقحة من ذكر غريب عشر الأن وفى انتظار الولادة إن شاء الله حتى نعرف إن كان موت الأجنة من تلقيح الأقارب أم لا
hananeas.hananeas
الأرنبة ولدت يوم 13 على 28 يوم كلب مرة كانت بتولد على 34 يوم الودة ضعيفة وميتة 2 بس أنا حسة إن فى فى بطنها خلفات تانى تعتبر التجربة فاشلت الحمد لله الأرنبة عفية جداً و صحتها كويسة وبتنتف شعر كتير للولادة وبتاكل كويس مش عارفة أكيد فى سبب لذالك الخلفة الميتة أنا لأزم أعرف السبب إن شاء الله
dr hussam h
ممكن يكون زواج اقارب او جينات متنحيه
hananeas.hananeas
شكراً د / حسام دى اأرنبة اللى أنا لقحتها من ذكر خارج المزرعة فإحتمال موت الخلفة ليس له علاقة بزواج الأقارب ولكن يوجد سبب أخر فأرجو مساعدتى حتى أعرف السبب لأنها الأرنبة الوحيدة اللى بيحصلها كدة عندى فكل الأرانب لهم علاقة أقارب وليس كذلك فأكيد يوجد سبب أرجو الإفادة حتى يستفيد الجميع من هذه التجربة أنا ممكن أزبحها وارتاح ولكنى جعلتها فى سبيل التجربة والخبرة من موضعها
hananeas.hananeas
الأرنبة ولدت بعد الانتظار أولادها كويسين ولدت 3 عدد قليل بس الحمد لله عوضنى الله واشتغلت وكنت قررت أن ادبحها هذه المرة ولها عمر سبحان الله
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى