منتدى الأرانب للجميع
 - sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

- sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
 - sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

- sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

07072011
sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب

أيها السادة الأفاضل أود أن أسألكم :أنا مربي أرانب صغير نذ خمس سنوات أبتدأت بذكر 2أنثىولاكن حت الأن لميصبحو سوى 13 أرنب بسبب الكثير من المشكلات وأود أن أسلكم عنها :
1- مشكلة كبيرة جدا بأن الأرانب تصاب واحد منها بلجرب ولاكن يشفى بالمراهم ولاكن يصاب مرة أخرى في الشتاء ولا أعرف السبب رغم أني مربيهم في بوكسا ومنضفلهم ولاكن أحيانا يدخل لهم فأران
2- العلف أنا من مصر من حلوان وأريد أن أعرف أجود أنواع العلف حتى لوعلف هذة المؤسسة وأين يباع وشكرا لكم

تعاليق

ابو علوه
أخي الكريم الفئران دي الي بتدخل ممكن تكون حامله لمرض الجرب حاول انك متخليش اي فتحات فالعنبر عشان متدخلش فيران وع فكره الفيران دي ممكن تجيب امراض كتيره مش جرب وبس غير كده تخاف ع الإنتاج منها بالنسبه للعلف لو كان عندك امكانية كبس علفك بنفسك فده افضل غير كده اسأل المربيين الي عندك ع احسن الانواع الي جابت معاهم نتيجه نصيحه محدش يقلك العلف كذا ده مفيش زيه وهو مجربوش هات علف متجرب وجايب نتيجه اتمني ان اكون افدتك
alfrawn2
شكرا أوي على رد حضريتك طب بما ان حضرتك مربي قلي أجيب نوع علف أيه وبعدين أنا مربي صغير معرفش أكبس
HOUSAMMI
شكلة كبيرة جدا بأن الأرانب تصاب واحد منها بلجرب ولاكن يشفى بالمراهم ولاكن يصاب مرة أخرى في الشتاء ولا أعرف السبب رغم أني مربيهم في بوكسا ومنضفلهم ولاكن أحيانا يدخل لهم فأران
2- العلف أنا من مصر من حلوان وأريد أن أعرف أجود أنواع العلف حتى لوعلف هذة المؤسسة وأين يباع وشكرا لكم
[quote]

اعادة انتشار المرض مرة اخرى يعود الى عدم الوقاية منه ويكون ب برش العنبر والارضيات والبطاريات وغمس ارجل الارانب ومسح اذانها ب بمحلول مخفف 1سم / لتر ديزانون _ وخلى بالك سام _ او 1سم / لتر بيوتكس _ امن تماما _ مرة كل 15 يوم ،،،،،،،، مع وضع 1سم بنزل بنزوات فى اذن الارنب لتجنب تصمغ الاذن مع حفن مرة كل شهر جرعة وقائية من الايوفماك اى كان اسمه التجارى شرطتين ،، يمثل هذا وقاية تامة وكاملة من الجرب
بالاضافة الى الفحص الدورى للارنب _ عادى زى مابتعمل كل يوم_ ومعالجة المرض قبل انتشاره وظهوره cheers cheers ماتخفش دول مش كتير شكلهم كدة بس

** معالجة الوضع من الفئران شيئ خطير ولازم تشوف لك حل فيه لان ناقل لكثير من الامراض القاتلة للارنب يمكن اخف شيئ فيها الجرب

** من الصعب كبس العلف الخاص بك بهذا القدر من الارنب كما غير اقتصادى ويحتاج الى بعض الخبرة
لذا تعامل مع بعض الشركات التى نامل فى مصداقيتها اهمها علف اكسترا والاسلامية والاندلس
ام عمر
زى ما الاستاذ حسام قال لازم التطهير كل 15 يوم ( تطهير وقائى) بس طالما الجرب موجود اصلا الافضل انك تطهر البطاريات و وترش المكان ب ال بيوتكس وتعمل حمام تغطيس للارانب لمدة 3 ايام (تغطس الارانب الاول فى محلول البيروتكس وتاخد بعد كده المحلول وتطهر بيه البطاريات والمكان) وتدهن الارانب المصابة ب مرهم مينج سايد 3 ايام وده مرهم ممتاز ولو عندك ام عشار مش تدهيها ايفوماك اكتفى بالتغطيس ودهن الاماكن المصابة بالمرهم وان شاء الله خير
ام عمر
نسيت اقولك العبوة الصغيرة من المرهم ب 5 جنية ماتدفعش اكتر من كده
mero 5
زي ماقال لك الأعضاء الكرام

( بالنسبة للوقاية من الجرب )
ا- قم بتطهير مكان التربية كل اسبوع بـ البيوتكس بمعدل من ( 0,5 الى 1 سم ) لكل لتر ماء
( بالنسبة للوقاية من الجرب )
-------------------------------------------------

( بالنسبة لعلاج الجرب )
1- تطهير المكان والبطاريات بابيوتكس بنفس المعدل التخفيف يوميا لمدة 3 ايام
2- عمل حمام بيوتكس للارانب لمدة 3 ايام
3- حقن الارنب المصاب 0,5 سم افوماك اردني تحت الجلد

---------------------------------------------------
* انا بستخدم علف اكسترا ونتائجة كويسة والحمد لله

- sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب 770947
dr hussam h
يفضل الرش الدوري للارانب و العنبر و ممكن حقن الارانب المصابه بايفوماك 1سم مع 1سم تيراميسين طزيل المفعول تحت الجلد و ممكن استعمال ايفوماك طويل المفعول
oso
ممكن الافادة عن افيميك طويل المفعول؟؟؟؟ وماهي المادة الفعالة؟؟؟؟؟وتركيزها؟؟؟؟؟
اصل انا اول مرة اسمع بافيميك طويل المفعول؟؟؟؟؟؟
dr hussam h
الماده الفعاله ايفرمكتين طويل المفعول ومفعوله يدوم 28 يوم اسمه promectin شركه UBM انا قابلت الشركه في معرض اجرينا السنه دي في ناس اتكلموا عن الايفوماك الشرب ياريت يقولونا تفلصيل عنه اكثر
oso
ممكن اعرف تركيز مادة الايفرمكتين في منتج البرومكتين؟؟؟
علي فكرة منتج افيميك سائل من ضمن منتجات شركة افيكو للصناعات الدوائية بالاردن
وهوا لسة منتج جديد من ضمن منتجات كتيرة يرجي متابعة منتجات الشركة عبر موقعها

عدل سابقا من قبل ام عمر في الأحد يوليو 10, 2011 1:28 pm عدل 1 مرات (السبب : وضع رابط واعلان لشركه)
oso
عفوا
نرجو القراءة جيدا قبل التعديل
نرجو القراءة لمحتوي الموضوع والردود جيدا قبل التعديل

تم وضع رابط للتوضيح لصفحة خاصة لمنتجات شركة افيكو الاردنية لبيان هذا المنتج من عدمة
حتي نستأصل البلبلة من عقول المشاركين ونفيدهم باهم المستجدات الدوائية والعلاجية

عدل سابقا من قبل ام عمر في الثلاثاء يوليو 12, 2011 1:20 am عدل 1 مرات (السبب : ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
a.abdelghani
oso كتب:
عفوا
نرجو القراءة جيدا قبل التعديل
نرجو القراءة لمحتوي الموضوع والردود جيدا قبل التعديل

تم وضع رابط للتوضيح لصفحة خاصة لمنتجات شركة افيكو الاردنية لبيان هذا المنتج من عدمة
حتي نستأصل البلبلة من عقول المشاركين ونفيدهم باهم المستجدات الدوائية والعلاجية
وشكرا السيدة الفاضلة راعية الغلابا والمحتاجين
الكريمة بنت الكرام
ندهة المنضام
ام عمر وشكررررررررررا

الأخ الفاضل
قوانين المنتدى تقتضى بعدم وضع اى روابط توجه الى مواقع اخرى أيا كانت الا بعد استئذان الاداره
عدا المواقع الاسلاميه
هذا ما وافقت عليه انت حين التسجيل
لا ضير من وضع رابط يفيد الكل ولكن بعد معرفة هل هو دعائى ام لا
والراب اللذى وضعته انت كان لشركة ادويه اى انه رابط بالنسبه لنا دعائى
كان يمكنك اقتباس ما به وادراجه هنا
منعا للبس
حصل خير ليا عندك طلب
اخر اربع اسطر فى مشاركتك لم أفهمهم ؟؟
ايه لزمتهم ؟؟
بس ل

oso
كان مدح وحياتك
alfrawn2
ام عمر كتب:
زى ما الاستاذ حسام قال لازم التطهير كل 15 يوم ( تطهير وقائى) بس طالما الجرب موجود اصلا الافضل انك تطهر البطاريات و وترش المكان ب ال بيوتكس وتعمل حمام تغطيس للارانب لمدة 3 ايام (تغطس الارانب الاول فى محلول البيروتكس وتاخد بعد كده المحلول وتطهر بيه البطاريات والمكان) وتدهن الارانب المصابة ب مرهم مينج سايد 3 ايام وده مرهم ممتاز ولو عندك ام عشار مش تدهيها ايفوماك اكتفى بالتغطيس ودهن الاماكن المصابة بالمرهم وان شاء الله خير
أشكركم جميعا على الأهتمام ده بس الحجات الي بغتصهم فيها ده أجبها منين وأنا مبلاقيش في الوحده العندنا غير المرهم المعمول بالكبريت وي الأفوماك أنما التطهير وي الحجات ده مش عارف أجبها منين وبعدين بالنسبة للعلف أنا بجيبو من العلاف ممكن تقولولي مكان موزعين للعلف
ام عمر
البيوتكس مطهر سائل (يباع لدى الصيدلية البيطرية) يخفف بالماء ولو لم تجده ممكن تجيب ديتول او بيتادين العلف الافضل تسال حد من سكان القاهرة ولوانت بتستخدم كمية ممكن تجيب الاسلامية من المصنع مباشرة
HOUSAMMI

ماتجبش علف من العلاف لان عادة بيقى قديم خالص ومعرض لكل انواع الفساد بالاضافة ان العلا ف مابيسالش عن حاجات مهمة كتير ،،، حاول تجيب من مورد او تاجر اعلاف بس او تجيب من مزرعة كبيرة

طبعا انا فهمت ان كلمة علاف التى ذكرتها الى بيبع كل انواع العلافة مش مختص بلعلف

لو لم تجده ممكن تجيب ديتول او بيتادين

الديتول والبيتاتدين _ فى راى المتواضع جدا _ مطهر بكتيرى مش حشرى _ واحنا هنا بنكلم عن الجرب يعنى محتاجين مطهر حشرى زى الديزانون والبيوتكس ،،

ام عمر
استاذ حسام انا عارفة انه مطهر لطفيليات والبكتيريا لكن الجرب عادة بسبب جروح وتقرحات واعتقد انه لو نظف بماء فقط بصورة دوريه مش هيجى عنده
ابو علوه
ياجماعه ايه احسن مطهر حشري نطهر بيه فوجود الارانب وميأثرش عليهم
HOUSAMMI
ابو علوه كتب:
ياجماعه ايه احسن مطهر حشري نطهر بيه فوجود الارانب وميأثرش عليهم

البيوتكس بلا منازع اسم / للتر
HOUSAMMI
ام عمر كتب:
استاذ حسام انا عارفة انه مطهر لطفيليات والبكتيريا لكن الجرب عادة بسبب جروح وتقرحات واعتقد انه لو نظف بماء فقط بصورة دوريه مش هيجى عنده

ازيك ام عمر

اخبارك ايه ،،،

انتهز الفرصة لاشكرك على حضورك دائما

اما بعد ،،،

اسمحيلى اختلف معك ،،، النظافة الدورية نعم تقلل من الاصابة بكافة انواع الحشرات ،، بس حشرة الجرب لن تتاثر الا بالقضاء عليها بمضادات الحشرات سابقة الذكر ،، اذكر ان بيض الحشرة والحشرة لا تموت الا بالحرارة العالية _ بالاضافة اننا لانقوم برش العنبر عن طريق المسح بلا عن طريق الرش على الارضيات والحوائط والبطريات والرش هنا لايفيد بالطرق العادية
ام عمر
KIFYFU
ابو علوه
جزاك الله خيرا
alfrawn2
انا بشكركم على ردكم بس أنا من حدائق حلوان ومعلش لو ممكن تقولولي المطهر الي برشة ده أجيبو منين علشان الجرب ده عامل عاندي مشكلة ولو في موزع هنا قولوي علية
alfrawn2
هو محدش عارف ولا أية؟
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى