منتدى الأرانب للجميع
ايه السبب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ايه السبب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
ايه السبب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ايه السبب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

ايه السبب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

07012012
ايه السبب

مساء الورد 
هو استفسار بسيط وارجو الرد عليه 
النهارده كان معياد افطم  ارانب لام ولدة عندي بس لقيت الفطيم مش محصل حتي 300 جرام اعمل ايه مع العلم ان معياد الولادة يوم 9 /1

تعاليق

redaatia
السلام عليكم اخ محمد مفيش حل ال الفطام اهم حاجة الخلفة تكون بتاكل حاول ان شاء الله لما الام تولد انك تحط لها كل يوم حزمة من البقدونس الخضراء بتحفظ على ادرار اللبن ام السبب بيكومن ان الام اول خلفة لها ام لو الام كبيرة شوف الخلفة ال جاى بتكون عملى اة لو كانت نفس الوزن استبعد الانثى على طول ربنا يبارك لك
dr hussam h
لا بقدونس ولا حاجه ممكن تبقي تضع علافه داخليه للفطام مع الام اول ما ياكلو لها دور كبير في نمو الضغار
مايكل المنياوي
زي ما بيقول د. حسام العلف الجيد فقط وحاول انك تضع علا افة صغيرة للصغار بعد طلوعهم من بيت الولادة
dr hussam h
اهلا مايكل كل سنه و انت طيب انا اسف اتشغلت و لم اتصل بيك علشان اعيد عليك عيد سعيد عليك و علي كل الاخوه الاقباط العلافه الداخليه فعلا مؤثره جدا جدا
مايكل المنياوي
وحضرتك طيب يا اهلي دكتور في الدنيا وشكرا شكرا علي اهتمامك وسوالك وانا مهما اكتب لا يمكن اقدر ارد ولو جزء من جمايلك وتعبك معاية و
dr hussam h
ابدا مايكل لا جمايل و لا شيء احنا جميعا اخوان ولازم نتعاون مع بعض علشان بلدنا تكبر وتبقي احسن بلد في الدنيا
Ashraf Ibrahm Sakr
بجد انا مبسوط بجو الحب الموجود فى هذا المنتدى وبجد ناس محترمة وخبرة وربنا يبارك فيكم جميعا وفعلا موضوع العلافة الداخلية ده بيفرق كتير وانا جربته ممتاز وزى ما بيقول دكتور حسام أهم شىء العلفة الجيدة وبلاش بقدونس وجرجير وبرسيم العلف فيه كل شىء
تحياتى لكم جميعا وربنا يوفق الجميع وبالنسبة للأخ / محمد حامد حاول تتبع نصائح اعضاء المنتدى المحترمين وخذ بالأسباب وفى النهاية ارمى تكالك على الله فهى ارواح بيد الله وربنا يبارك لك
oso
قوة الهجين والجينات تلعب دور مهم في النمو
الأم المرضعة يفضل توفير العلف لها بشكل دائم علشان الولدة بعد فترة تبدأ فى تناول العلف مع الرضاعة
كذلك نوعية العلف الجيدة تؤثر فى وزن الفطام سواء عن طريق تحسين جودة لبن الأم او بتغذية الصغار عليه مع الرضاعة
العامل الوراثى مهم ايضا كما افاد الأخ oso
كذلك الذكر الذى تم التلقيح به

والله يوفق للخير
dr hussam h
كلك ذوق استاذ اشرف ابراهيم وربنا يديم الحب و الاحترام علينا جميعا و افادك الله استاذنا دكتور ابراهيم
جزاك الله خيرا د . حسام وهذا إطراء لااستحقه
dr hussam h
انت تستحق اكتر م ن كده دكتور ابراهيم انت اخ كبير فاضل
جزاك الله خيرا وبارك فيك ونفع بك اخى الحبيب د . حسام
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى