منتدى الأرانب للجميع
مشكله فى الخصوبه 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

مشكله فى الخصوبه Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
مشكله فى الخصوبه 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

مشكله فى الخصوبه Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

مشكله فى الخصوبه

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

28092016
مشكله فى الخصوبه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل عام وانت بخير
يا جماعه ارجو الافاده
انا عندى ثلاث اناث ارانب من قطيع الاحلال بكر رفضين التلقيح نهائى حتى التلقيح الاجبارى
جربت كل المحاولات حطيت الانثى بجوار الذكر فى عين مجاوره للذكر لمده يومان ادخلها للذكر مترداش بردو حاولت تانى يوم وثالث يوم بردو ترفض التلقيح
حتى الدكر فى ثالث يوم محولش معاها اساسا وفى خمول جدا مع انى بصومه قبل التلقيح لمده ساعتان والانثى 4 ساعات لاحظت انا فتحيه الحيا بتاعت الانثى غير محمره وعمر الانثى الان 6 شهور مع العلم انى بضع لهم جرجير كل اسبوع مره او مرتان للذكور والاناث وضع برنامج فيتامينات كويس واملاح ايضا
عمر الذكر الان سنه ونصف وانا كنت مشغله الموسم اللى فات كله ومتاكد من الذكر والحاله بتعتو كويسه ولا تصيبو اى امراض ولا هوه ولا الاناث جربت موضوع الاستك فى التلقيح الاجبارى وبردو مفيش فايده
اخيرا بعد متعبت معاهم رحت الصيدليه البيطاريه وشرحت اللى بيحصل للدكتور ادانى فيتامين ه سلنيوم وقالى احقن نصف سنتى تحت جلد الرقبه مرتين فى الاسبوع
وادى فيتامينات اده3

اخيرا اخيرا
ارجو الافاده من ذو الخبره اعمل ايه
احط نصف سنتى ولا اكتر عشان فى ناس بتقولى احقن 1 سنتى كل 16 يوم
برجاء الافاده بالجرعه المضبوطه عشان تكون فى نتيجه اسرع عشان الاناث متليسش عشان وزنهم مظبوط حاليا مع العمر
العمر 6 شهور والوزن من 2.7 الى 3.25
وعاوز حاجه للذكر عشان انا حاسس انو مبقاش زى الاول
اسف على الاطاله
وكل عام وانتم بخير

تعاليق

محمد-حسن
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ..
وصفة المختص و الإرشادات المرفقة مع الدواء هي دليلك ..
و بملاحظ شكاوى المربيين يتضح أن رفض التلقيح من جانب الذكور أو الإناث هي حالة متكررة خلال هذه الفترة !
بإذن الله تتحسن الأوضاع خلال فترة الشتاء ..
ahmedgaberm
شكرا لك استاذ محمد
فين التفاعل يا جماعه فين النصايح
فى الجرعه الصحيحه يا جماعه
انا برجو الافاده والتفاعل اكثر من كده
برجاء ارشادى للصح
كونا انى اثق فى المنتدى ولنصايح الاعضاء
عبدالسلام عزت
ادى واحد سم كل اسبوع
وجرعهم زيت حار 3 سم يوميا لمدة 3 ايام وان شاء الله هيقبلوا تلقيح
وابعد الدكر عن الاناث خالص ال 3 ايام دول عشان يبقى متحمس لتلقيحهم
ahmedgaberm
شكرا لك يا استاذ عبد السلام
بس انا كنت بدى نصف سنتى تحت جلد الرقبه كل ثلاثه ايام عشان الدكتور اللى السنتى ل 45 ك لحم
وحقنت عل نظام النصف سنتى كل ثلاث ايام يعنىىفى الاسبوع مرتان يعنى اخدو سنتى لغايه النهارده
ايه رايق ادى كمان اسبوع سنتى كامل مره واحده ولا ادى نصف سنتى كل ثلاثه ايام عشان الجرعه الكبيره
ايه رايق عشان انا اول مره استخدم السلنيوم تحت جلد الرقبه
اخر حاجه انا حقن السلنيوم ده لمده اد ايه كام اسبوع مثلا
شكرا لك واسف على الوش اللى انا عمله ده لحضرتكم
dr hussam h
يا اخي الفاضل كل عام في هذا التوثيت وهو الخريف توجدظاهرتين متكررتين كل عام بدون اي تفسير علمي وهما قله الخصوبه وخمول الذكور والاناث تناسليا والثانيه قله عدد تاخلفه المولوده فلا تقلق ولا تعمل اي شيء كل حاجه حترجع لوحدها لا داعي للقلق
محمد-حسن
جرعة الحقن حسب إرشادات المهندس بليغ حمدي هي 1 سم كما ذكر الأستاذ عبد السلام ، و موعدها قبل موعد التلقيح بيومين .
ahmedgaberm
اشكر الجميع على جميع الردود شكرا جزيلا
dr hussam h
العفو اخي الفاضل
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى