منتدى الأرانب للجميع
المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش ) 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش ) Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش ) 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش ) Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش )

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

06072013
المربى ابو دماغ ناشفه (عيش وسيبنى اعيش )

سامحونى فى العنوان الذى قد يبدوا صادما للبعض لكن هذا هو حالنا
دماغنا ناشفة
يدخل المربى المجال دون ان يحاول حتى الالتفات الى تجارب من سبقوه
لكى يستفيد من تجاربهم ويتجنب اخطائهم
اكتب هذا الموضوع بعد لقائى مع مربى ارانب قديم( نسبة الى قدم وسائله)
أقول له ابدا من حيث انتهى الاخرون ...
اقول له استخدم علف غالى الغالى تمنه فيه ........ يستخدم نوع زبالة وبعدين يشتكى من ضعف التحويل....ومن مشاكل العلف اياها
اقول له بلاش برسيم.. ولو لازم يبقى بكميات ضئيلة واحبس الخلفة فى البوكس لغاية ما الأم تنتهى من البرسيم... وبعدين افتح عليهم
البرسيم على اللخلفة بلاش منه احسن.... يقوللى ازااااى دة البرسيم ده كدة.... بيظبط المسائل ده انا جدى الله يرحمه مكانش بيأكل الابرسيم وكان مليونير............
اقول له طب امشى على جدول وقاية كويس يقوللى خليها على الله ... اللى نصيبه يعيش هيعيش واللى نصيبه يغور هيغور
الاقيه بيحقن الارنب باسنتى والسنتى ونص ايفوماك اقوله يا نهار اسود ده كدة كتتتتتير الجرعة دى تكفى لخمس ارانب كبيرة.. الارنب ممكن يموت منك بدون سبب ظاهرى
. يقوللى اتكلم كلام عاقلين
طب يا صاحبى بلاش عشار للارنبة فى نفس يوم الولادة ريحها شوية .. يقوللى ازاااااى دى حلاوتها وهى سخنة لسة.... يا عم هتسلسل منك . يقوللى والعشرة دى عندى نتاية من سنتين شغالة على الاسلوب دة.... طب والباقى..... يقوللى كل شىء بأوان
واللى مش بتعشر اهى الفتلة بتعمل احلى شغل... اقوللة الفتلة...؟؟ يقوللى وعامللى نفسك فاهم ارانب ... دى الفتلة دى من غيرها ازاى شغال... شكلك ما بتكلش كرانشى
طب بلاش تبيت النتاية مع الدكر ... كدة غلط ... يقوللى هوة انا فاضى ... يابنى دى تساهيل...وبعدين بفضل الله مفيش ارنبة بتفلت منى ...
اقوله ازاى... علمنى ...يقوللى ...كل 3 ايام ببيتها مع الدكر ....وبكدة العدد يضرب فى اتنين واحتمال العشار يزيد
يا عم الحج قول كلام غير كدة..... يعقد حواجبه ويقولى كل واحد له اسلوبه والظاهر ان مدرستك غير مدرستى فى التربية مش بقول لك انت مش بتاكل كرانشى
.... وعندك كام أم بقى .. يقوللى خمسة بس اية بمقام 50 ولا الدكر... ده كتيبة لوحده شغال معايا تلات سنين مبيقولش لا ابدا
ااااااااااااااااااااه
طب يا بنى انت ليه مش بتزود ... ما دام عندك خبرة طويلة كدة ساكت على نفسك ليه وقبل ما يرد يرن تليفونه.. يسمع المكالمة ووجه يحمر ويصفر وبعدين يقول نصيب ... محدش بياخد اكتر من نصيبه.... العين المرة دى كانت جامدة قوى ... أم فاروق دى ولية عنيها تفلق الحجر نصفين كان لازم ابخر الارانب ... كان لازم ابخر الارانب
الله يحرق ابو الارانب... على اللى يربيها تانى...
مشروع الارانب دة افشل مشروع على وجة الارض..
. كل مشروعات الارانب لم تكسب أو تربح وبتصفى
... ربنا ينتقم من اسلام سلام اللى رسم لى الطريق الوردى .. وخلانى ابيع اللى ورايا وادامى وابيع دهب المدام .. وأرهن بعد كدة المدام كمان... طلع فى الاخر صاحب مكتب من المكاتب اللى بتمص دم الغلابة... دة لا طلع مهندس زراعى ولا حاجة... دة طلع صاحب شركة البخور الفاسدة اللى بخرت بيها العنبر بتاعى اللى كان فيه خمسمائة أم وعلشان البخور مغشوشة أم فاروق حسدت المكان.
وبهذا انتهت اسطورة مربى ارانب قديم
ربنا يكفينا شر البخور الفاسدة .. والعقول الفاسدة...وسلملى على ام فاروق
هذه القصة من وحى خيالى.....وان كانت تتكرر كل يوم مع اختلاف الظروف
والاحوال

................................................................................................
معلش يا جماعة... انا زودت العيار شوية ... لكن طبعا انتو فاهمين انا عملت كدة لية
ياااارب تكون رسالتى وصلت

وبصراحه هذا الموضوع منقول ^^

تعاليق

محمد طويله
لأ هو العيار زايد قوى مش شويه
أنا متأسف يا أستاذ أحمد
مضطر احذف جزء من العنوان
والموضوع هانقله لقسم اسره المنتدى
عمر عبد العزيز
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بلال
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ahmed ramy
محمد طويله كتب:
لأ هو العيار زايد قوى مش شويه
أنا متأسف يا أستاذ أحمد
مضطر احذف جزء من العنوان
والموضوع هانقله لقسم اسره المنتدى

متاسف على ايه ياعم عادى دا احلى حاجه انك شلت جزء من العنوان ياعم هو كده حلو لو مكونتش شلتو اصلا انا كونت هاقولك او هاقول لاى حد من المشرفين يشيلو حلو عليه كدا قوى تسلم ايدك ياريس

بسى الصراحه ان جيت للحق الواحد بيشوف حجات فعلا تنرفز وفى فعلا ناس اصحابى بيعملو حجات غلط فعلا وبعضهم مهمل جدا ومنفضين اقول ياجدعان بلاش كده لا برضو بلاش ازاى وخصوصا بقى لما يهمل فى النضافه والريحه تبقى قبر وقول نضف كده غلط على الارانب وهايجى لالارانب امراض من ورا كده وانت مش ناقص وبرضو تنفيض وكسل وفعلا بيكون عندى حق لانى مش اول مره اربى ارانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى