منتدى الأرانب للجميع
احذر من اعلاف المصطفى  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

احذر من اعلاف المصطفى  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
احذر من اعلاف المصطفى  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

احذر من اعلاف المصطفى  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

احذر من اعلاف المصطفى

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

27092013
احذر من اعلاف المصطفى

بسم الله
كنت استخدم اعلاف المصطفى ونتائجه اصبحت سيئة فى النمو والخصوبة فحللت البروتين والنتيجة كانت 13.5 %
التحليل كان فى كلية طب بيطرى - القاهرة
اتصلت بيهم وطلبت حتى يسحبوا العلف الباقى ورفضوا مع ان اى منتج للعلف محترم لا يمانع ان يسحب علفه طالما فى مشكلة خاصة انها موثقة بتحليل من جهة معروفة
رأيت ان اقل واجب ان احذر الناس منهم فمثلهم من اهم اسباب فشل تربية الارانب

تعاليق

Ahmed Salah Helal
llll 
عمر عبد العزيز
جزاك الله خيرا
ووالله انا بستخدم علف اسمه سوبر رابيت انتاج المنطقه الصناعيه بقويسنا المنوفيه علف ماانزل الله به من سلطان فى الفتره الاخيره على الرغم من اعتدال نسبى للجو معدل النمو كالسلحفاه

واخر كميه علف جيبتها سيئه جدددددا واصبات الارانب بالاسهال مع تغير لون العلف عن الوضع المعتاد من حيث اللون والشكل والشكاره نصها قش وبودره علف
أبو شبل
جزاك الله خير يابشمهندس
محمد طويله
ربنا يجازيك خير ياباشمهندس
shehata2020
والله أنا عجبانى شجاعتك يا باشمهندس
ممكن حضرتك تقولنا الطن كنت بتجيبه بكام أو سعر الشيكارة كام ؟
شكرا جزيلا
بليغ حمدى
اخر طن 2700 على ما اتذكر
عمر عبد العزيز
طب والتحليل للعلف بيكون ازاى بطريقه مبسطه ياباشمهندس
وهل ممكن ندعم العلف بالفول الصويا معلقع صغيره تضاف الى علف الامهات يوميا لرفع البروتين
ولو نجمع اكثر علف مستخدم من الاعضاء ممكن نعملوا تحليل فين نعرف مدى جودته ؟؟
محمد طويله
(((التحليل كان فى كلية طب بيطرى - القاهرة )))
هذا ما ذكره أخى م/ بليغ
بليغ حمدى
بسم الله
موضوع اضافة صويا للعلف لرفع البروتين يحمل مشاكل اخرى وهى ضياع التوازن بين الطاقة والبروتين والالياف فانت سترفع البروتين لكن الطاقة ستقل وهكذا
جمال اليمانى
بليغ حمدى كتب:
بسم الله
موضوع اضافة صويا للعلف لرفع البروتين يحمل مشاكل اخرى وهى ضياع التوازن بين الطاقة والبروتين والالياف فانت سترفع البروتين لكن الطاقة ستقل وهكذا
أحسنت والله ياباشمهندس بليغ
م/احمد السيد
والله كلامك صحيح ياياشا مهندس بليغ
وده عن تجربة مع علف المصطفى كنت باستعمله من فترة وكان كويس فى اوائل السنة دية بس من شهر 7 اللى فات تقريبا العلف كان سئ بكل معانى الكلمة وكنت الاقى الشكيارة عبارة عن كناسة المصنع كان فيها زبالة وقطع حديد صدأ وكانت الشكيارة فيها نسبة العلف الناعم (بودرة) اكتر من يجاى 5 كجم وشكل العلف مكنشى جيد كان مكسر الى قطع صغيرة جدا لدرجة البودرة
والى كل ده الارانب مكنتشى بتكبر ونسبة التحول الغذائى كانت ضعيفة جداً لدرجة الارانب كان بيواصل معاى الى 1.5 كجم فى اكتر من 3 شهور ونصف
وانا الحمد لله شغال بعلف العالمية والى الان هو كويس
shehata2020
م/احمد السيد كتب:
والله كلامك صحيح ياياشا مهندس بليغ
وده عن تجربة مع علف المصطفى كنت باستعمله من فترة وكان كويس فى اوائل السنة دية بس من شهر 7 اللى فات تقريبا العلف كان سئ بكل معانى الكلمة وكنت الاقى الشكيارة عبارة عن كناسة المصنع كان فيها زبالة وقطع حديد صدأ وكانت الشكيارة فيها نسبة العلف الناعم (بودرة) اكتر من يجاى 5 كجم وشكل العلف مكنشى جيد كان مكسر الى قطع صغيرة جدا لدرجة البودرة
والى كل ده الارانب مكنتشى بتكبر ونسبة التحول الغذائى كانت ضعيفة جداً لدرجة الارانب كان بيواصل معاى الى 1.5 كجم فى اكتر من 3 شهور ونصف
وانا الحمد لله شغال بعلف العالمية والى الان هو كويس

كل اللى حضرتك بتقوله ده كان فى علف الاخوان المرشدى بالظبط
غالبا بسبب كثرة كمية البرسيم الحجازى وهو ده اللى مع النقل وكده بيبقى زى التراب من تحت
بصراحة وعن تجربة ( وده رأى أهل بيتى برضوا ) علف المؤسسة الاسلامية بجد محترم
بيعمل متوسط 31.3 جرام فى اليوم فى الجو اللى احنا فيه ده ومع أول خلفة
وان شاء الله لما الجو يتحسن ومع الخلفات التانية ان شاء الله هيبقى أكتر من كده
fawzy.fizo.5
ماهو افضل اعلاف للارانب ؟؟؟؟؟
fawzy.fizo.5
بيقال ان ابيكس كويس هل صح ؟؟
أسيرة الأقصى
جزاك الله خيرا م/بليغ
وانا اتفق تماما مع د/shehata2020
فى استخدام علف المؤسسة الأسلامية
فهو الأفضل فى جميع الأعلاف التى قمت بتجربتها