منتدى الأرانب للجميع
ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

17042009
ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟

اطرح هذا الموضوع للنقاش حول الاجرائات الرسمية والقانونية لاستخراج ترخيص مزرعة ارانب وماهي الخطوات المتبعة لذلك في جمهورية مصر العربية من الالف للياء وماهي الاشتراطات المطلوبة للترخيص لمزرعة ارانب .
ارجو من جميع من عندهم مزارع سابقة ان يفيدوني ولكم كل المحبة والشكر

اجراءات انشاء مزرعة _ مزرعة ارانب _ اوراق انشاء مزرعة _ الخطوات القانونية لانشاء مزرعة _

تعاليق

a.abdelghani
موضوع حلو ومهم فعلا استاذ أكرم
بس للاسف انت عارف يمكن معظمنا مزارعنا
او الارانب اللى مربينها
محدش موثقها
لانها على قده انت عارف
يا ريت اللى عارف يقولنا
بليغ حمدى
بسم الله
مزرعة الارانب عبارة عن شقين
العنبر وهو المبنى المقام ويحوى المزرعة وهو يحتاج لتراخيص بناء مزرعة دواجن وتفرض عليه ضريبة سنوية

والشق الاخر هو محتويات المزرعة من بطاريات وارانب وخلافه وتلك غالبا لا تسجل لانه لا ضرورة ملزمة بالتسجيل بل على العكس التسجيل لعمل سجل تجارى مثلا او لقروض وخلافه يلزم صاحبها بدفع ضرائب سنوية
فى حين عدم التسجيل يجعلها مثل باقى الدواجن معافاه من الضرائب
وطبعا الاغلب فى مصر مزارع مؤجرة فلا يسجل صاحب المزرعة فى اى مكان ولا يحصل منه اى ضرائب ايضا
HOUSAMMI

بسم الله الرحمن الرحيم
عند البدء بإنشاء مزرعة اى كان نوعها يتم التوجة الى مكاتب وزارة الزراعة المنتشرة فى كل مكان لملئ نموذج الطلب ثم ترد الافادة بعد من 45-60 يوم حسب نوع الارض التى سوف تنشأ عليها مزرعتك
بعد ذلك من المفترض ان تذهب الى _ وبعد ان اثبت مشروعية المشروع فى وزارة الزراعة _ الى مصلحة الضرائب لكى تصبغ على المشروع الصبغة القانونية لطلب البطاقة الضريبية ودى بتطلع وانت واقف .
وايضا من المفترض ان تذهب الى مكاتب التأمينات والمعاشات لكى تقوم بتأمين على العمال _ واحد على الاقل _ وانت ايضا ان لم تكن مؤمن عليك فى مصر .
والسؤال الان .. هل اقوم بكل تلك الاجراءات ام لا ؟
والحقيقة ان معظم المزارع فى مصر _ البعيدة عن اعين الضرائب والتامينات _ لا تستخرج اوراق رسمية .اذن ماأهمية استخراج الاوراق الرسمية اذن ؟؟ اهمية ذلك ان تصبغ على المشروع مشروعية وقانونية ويكفى ان يكون فى النور ... والا ستظل مجرد مزرعة عادية خائقة من كل زائر لعله يكون مفتش ضرائب او مندوب تأمينات وخلافة بالاضافة الى مقدرتك فى الاعلان بحرية و الى غيره ..
وفى رأى المتواضع جدا .يتوقف ذلك على مقدار راس المال الموجة للمزرعة مش معقول تعمل كل دة على عدد قليل من الارانب .. فى الاسفل الاوراق اللازم تقديمها الى وزارة الزراعة ...
اعتقد ان جميع مزارع الدواجن خاضعة للضرائب( ماعدا اول عشر سنوات.... بس برضه لازم تروح تسجل) حتى ولو لم تكن مسجلة بها بل تخضع للتقدير الجزافى لو اتمسكت بعيد عنك وعن السامعين ... لان العبرة فى النشاط هو التربح وليس قانونيته ولذا فان تجار المخدرات خاضعون للضريبة ... كما ان تربية الدواجن ليست من النشاطات المستثناه ... مع العلم ان المشروعات الزراعية المقامة فى المدن الصناعية او بعض الاراضى الاخرى معفاه من الضرائب من خمسة الى خمسة عشر عام ....فى نقطة اساسية نسيتها هو عقد التاسيس .. عقد تأسيس الشركة والذى اذا كانت المشروع من اكتر من واحد وهو اشكال كتيرة بيتوقف على طبيعة التزام الافراد بسداد الديون واشياء اخرى كثيرة .
[right]ممكن تريح نفسك من كل ده بإعطاء الملف الموضوع ده يعنى الى مكتب محاسبة هياخد مبلغ مش كتير وهيريح دماغك بالاضافة انه عارف الاجراءات وعارف بتخلص ازاى بسرعة ..ويارب اكون افدتك

ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ 87516725

ما هى الاجراءات الرسمية القانونية لفتح مزرعة ارانب؟؟ 80741647
[/right]

عدل سابقا من قبل HOUSAMMI في السبت أبريل 18, 2009 1:58 pm عدل 1 مرات
akrammasoud2000
اشكرك استاذ حسام كثيراً جدا , واشكر المهندس بليغ حمدي كذلك وجميع من رد علي , وعندي استفسار للمهندس بليغ حمدي حيث انه ذكر انه في حالة ( وطبعا الاغلب فى مصر مزارع مؤجرة فلا يسجل صاحب المزرعة فى اى مكان ولا يحصل منه اى ضرائب ايضا )
هل معنى هذا اني اذا اجرت عنبر لا يحتاج الى تسجيل ولا ادفع ضرائب على العكس لو ان العنبر ملكي انا .
احب اكون في النور لان الواحد لما يبداً مشروع عايز يكبر بعده اكتر مش يضلوا واقف مكانه وخايف كمان .
akrammasoud2000
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكر الجميع على الردود . بس انا سؤالي برضه يخص النقطة دي لما الواحد بينقل الارانب بتاعته في عربيات نقل ويمر في لجان الشرطة هل يطلبوا منه اي تراخيص يعني اي ورق رسمي خاص بنقل الارانب سواء من وزارة الزراعة او الصحة او خلافة . ولا ماحدش بيكلم حد في الاوراق دي اقصد في اللجان ما بين المدن ونقاط التفتيش .
a.abdelghani
لا مفيش ورق خاص بالنقل
salahsr
أفهم منكم إن مستأجر العنبر ليس عليه أي أوراق مع الدولة و لكن أكيد صاحب العنبر موصل كهرباء و عداد و بالتالي سجل تجاري مش كده يعني أيضا بيدفع ضرائب ياريت حد يفهمنا الوضع القانوني للمستأجر إيه بالضبط
جمال اليمانى
تسلم على الموضوع الرائع

تقبل تحياتى وتقديرى قبل مرورى على صفحاتك الكريمة
جمال اليمانى
الاخوه الاعضاء القانون اليمنى غير المصرى فالافضل يتم الاستفسار المشروع هنا ولا فى اليمن
العميد العدوي
جميل جدا بس هل تراخيس مزرعه الارانب دواجن ام مواشي مع العلم ان الدواجن مغلقه في الدقهليه ارجو الافاده

akrammasoud2000
جمال اليمانى كتب:
الاخوه الاعضاء القانون اليمنى غير المصرى فالافضل يتم الاستفسار المشروع هنا ولا فى اليمن

باشمهندس اسلام اشكرك على ردك بس المشروع اللي ناوي اعمله هنا في مصر - الاسكندرية . لو عندكم خطة ادارة شاملة وتسويق ومتابعة معايا وتقفوا معايا وليكو فرع في اسكندرية ياريت نبقى على اتصال
hanyfathey
عاوز اعرف اى مكتب محاسية يساعدنى فى الترخيص
HOUSAMMI
عاوز اعرف اى مكتب محاسية يساعدنى فى الترخيص

التراخيص لا داعى منها مطلقا

قليل جدا من مزارع الدواجن واو الارنب المرخص هتفتح على نفسك فتحة من ضرائب وتامينات وصحة وخلافة

وسجل تجارى انت ممكن تقعد فيها شهور ،،

بانسبة للمحاسب او الشركة ،، لو فى انحاء القاهرة الكبرى قلى وهساعدك على الترخيص ان احببت

hanyfathey
شكرا جدا على اهتمامك
يس انا عاوز امشى صح علشان كدا يا ريت تقولى على الاجراءات او اى مكتب محاسبة او مكتب محاماة يعملى التراخيص لان عندى 20 قيراط عاوز اعملهم مزرعة اكثر من دور بس الاول ابدا بدور واحد
انا من جنب بنها(قليوبية) بس تبع محافظة المنوفية
انا خايف ابنى وبعد كدا تحصل مشاكل انا فى غنى عنها
وعلشان كمان اوصل كهرباء ومياه
شكرا
HOUSAMMI
لو اطلعت على المووضع من الاول هتلاقى الورق الازم

ودى نمرة محامى ممكن يساعدك ،،، رجاءا حاراً توافينى بالتفاصيل للمصلحة العامة للاعضاء

المحامى / اكرم
0122236972

ملحوظة :
حسب كلام مهندس بليغ العنبر فقط هو مايتم ترخيصه ام محتويات المزرعة فلا لان ذلك يلزمك بمصروفات كثيرة كما سبق وقلت لك ( طبعا اقصد المزرعة من بطاريات ورانب واجهز يعنى كيان قانونى )
hanyfathey
يا ريت لو تليفونك علشان اتصل بحضرتك
HOUSAMMI

0128110590
المهندس
على فكره انا روحت سالت عندنا فى الضرائب بالنص كده هل مزارع الارانب عليها ضرائب رد الموظف المختص وقالى لا
HOUSAMMI
المهندس كتب:
على فكره انا روحت سالت عندنا فى الضرائب بالنص كده هل مزارع الارانب عليها ضرائب رد الموظف المختص وقالى لا

لا اخفيك قولا ان الكلام مختلف جدا حول هذا الموضوع ،، بعضهم يقول ان النشاط الزراعى معفى والاخر يقول ان المعفى هو طيبعة النشاط بس العنبر اذا كان يؤجر له قيمة ايجارية يستحق عليها
ضرائب ،،، والاخر يقول ان النشاط الزراعى معفى لمدة 10 سنوات _ فقط فى الاراضى الجديدة

ولعل الفارق هنا ،، هو نص القانون الذى اعتمد عليه مفتش الضرائب فى اسقاط الضرائب عن مشروعات الاارنب او الانتاج الداجنى هو الدليل هنا وشكرا كثير لاهتمامك

بس فى حاجة ان تسجيل المزرعة يعنى قانونيتها ووجود سجل تجارى يهئ للمزرعة شخصية اعتبارية لدى البنوك وخلافه ،، وبدونها انت شغال تحت السلم

بس تحصيل الضرائب ده شيئ تانى ولعل هذا هو محور سؤال الاخ السائل

مع تقديرى ،، دمتم بخير

hanyfathey
انا بحاول اتصل بحضرتك على 0128110590 بس التليفون مغلق
وشكرا
hanyfathey
يا ريت لو حد عارف تصميم لمزرعة دواجن تسمين اكثر من دور يا ريت يرسلها على الايميل [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] او على الموقع
وشكرا
hanyfathey
لو انا عاوز ابنى مزرعة تسمين دواجن بالخرسانة يا ترى اعمل قواعد زى المنزل تشيل 5 ادوار
كـريـم حـاتـم
KHGF
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى