منتدى الأرانب للجميع
طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

22012014
طريقة زراعة الشعير المستنبت عن تجربة

هنجيب كيلو شعير وننقعه في ميه لمدة 24ساعة ونجيب صينية اومصفي او اي حاجة عندنا مخرومة ونحط علي المصفي تيشرت قديم او قطعة قماش ونحط الشعير في المصفي وتحتيه طبق عشان يجمع الميه الزايدة ونسقي الشعير كل يوم من 3 الي4 مرات يوميا هنسقي الشعير ازاي انا أأقولك هنجيب ازازة ميه عاديه وهناخد الغطاء بتاعها ونجيب دبوس ونسخنة علي النار ونخرم بيه الغطاء ونسقي بالازازة ديه الشعير
ملحوظة مهمة
لازم الشعير يوصلو ساعة واحدة ضوء في اليوم فا عشان كده لازم تغطي الشعير بأي حاجة موجودة عندنا ونشيل الغطاء ساعة واحدة في اليوم عشان الضوءيوصلو ويتم تجربة الشعير الان

تعاليق

shehata2020
ggg 
بليغ حمدى
بسم الله
يوجد من يمكنه تجهيز غرفة لانبات الشعير بطاقة 50 كيلوا يوميا
تكلفة التجهيزات والتركيب 8500 جنيه مع توفير غرفة بها مصدر مياه وكهرباء
وكل زيادة 100 كيلو شعير يوميا تزيد التكلفة 1000 جنيه
ابو انس عبدالله الرفاعي
بارك الله فيك
naser.pal

ساقوم بالتجربة والرد عليك فى القريب
لكن عند اطعامة للارانب فى اليوم السادس لازم نتركة يجف او عادى وهوة طازة مفيش مشاكل
drkb
لا لازم تسيبو يجف يوم احد عشان ميعملش للارنب كرش
drkb
ابو انس عبدالله الرفاعي كتب:
بارك الله فيك

وبارك الله فيك اخي
naser.pal
drkb كتب:
لا لازم تسيبو يجف يوم احد عشان ميعملش للارنب كرش

طيب انا كنت قرات ان مفيش مشاكل انهم يكلوة ع طول من غير تنشيف
وهل انتا جربت الشعير المستنبت ؟
drkb
انا فعلا جربت الشعير علي الارانب والشعير بيتقدم في اليوم ال8 مش السادس
اشرف الطحان
تجربتى مع الشعير هى1-غسل الشعيربماء عادى وتنظيفه من الشوائب 2ثم نقعه فى ماء عليه ربع كوب كلور للخمسه لتر لمدة سبع او تمن دقائق 3ثم يغسل بالماء وينقع لمدة 12 ساعة يرتاح من الماء نصف ساعة ثم يوضع 12 ساعة اخر 4وبعد كده ولو فيه بطارية فاضيه يوضع فى ارضيته مشمع مخرم بمسمارساخن ونفرش عليه الشعير ويسقى من 4 الى 3 مرات ببخاخة من بتاع الحلاق ويكون الشبابيك مفتوحة
اشرف الطحان
كان الكيلو شعير بعمل معى 6 كيلو شعير اخضر والاضائه 24 ساعة ام اليوم الاول والثانى يتحب الظلام ان امكن
drkb
اشرف الطحان كتب:
تجربتى مع الشعير هى1-غسل الشعيربماء عادى وتنظيفه من الشوائب 2ثم نقعه فى ماء عليه ربع كوب كلور للخمسه لتر لمدة سبع او تمن دقائق 3ثم يغسل بالماء وينقع لمدة 12 ساعة يرتاح من الماء نصف ساعة ثم يوضع 12 ساعة اخر 4وبعد كده ولو فيه بطارية فاضيه يوضع فى ارضيته مشمع مخرم بمسمارساخن ونفرش عليه الشعير ويسقى من 4 الى 3 مرات ببخاخة من بتاع الحلاق ويكون الشبابيك مفتوحة

يا اخ انا عن نفسي ديه تجربت في الشعير بجيب كيلو الشعير وانقعه في ميه امدى 24 ساعة ولا بحط كلور ولا اي حاجة
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى