منتدى الأرانب للجميع
الارنب دا انا بحبة  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الارنب دا انا بحبة  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
الارنب دا انا بحبة  343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

الارنب دا انا بحبة  Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

الارنب دا انا بحبة

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

30042015
الارنب دا انا بحبة

الي اصدقاء المنتدي الكرام انا عندي ارنب وجة الاسد مواليد شهر 12 اللي فات وهوا ذكر

انا ملاحظة اليومين دول ان العلف اللي قدامة زي ما هوا مش بياكل منة فقدمتلة جزر فاكلة

وسايب العلف زي ما هوا مع العلم انا لما بقدملة ارنبة بيقعد يجري وراها وبيحاول .
هل دا طبيعي ولا هوا فية حاجة

تعاليق

مصطفى2
ممكن تنخفض الشهية عند بعض الارانب فى الجو الحار لكن صعب انها تنقطع .. يبقى ممكن المشكلة تكون من العلف نفسة قديم او مش كويس .. لذا ممكن تغيير العلف مع رفع القديم من امامة والمهم اطعامة اى شئ حتى لا يصل لمرحلة حرجة .. سواء كان الطعام جزر او دريس او حتى خبز .. ولكن كل ذلك بشكل مؤقت .. لان الاساسى هو العلف المتكامل
البرنس هيما
سهله   ارفعى العلف القديم الى موجود فى العلافه    وسبيه مدة من ثلاث ساعات لاربعه وبعد   كده    نزلى ليه   علفه جديده       بكميه بسيطه لو اكل يبقى مافيش فيه حاجه لو ما اكل يبقى فيه حاجه وعليكى وعلى المضاض الحيوى بس بعد فرزه ممكن يكون اسهال
كاوبوى
نفحص الذكر الاول نتأكد من عدم وجود امراض حتى لو بسيطة
ممككن جرب ممكن خراج ممكن التهاب رئوى ممكن اسهال ممكن التهاب عرقوب
تانى حاجة نتأكد ان نبل المية شغال وبينزل مية لانة ممكن يكون مسدود مش بيوصل للذكر مية يشرب وبالتالى مش هياكل غير عليفة خضرة لانها فيها نسبة مية
ممكن الارنب يكون بياكل بالليل فقط لما يكون الجو كويس ويكون قاطع الاكل بالنهار وقت الحر زى استاذ مصطفى ما اشار
لو بعد كل دة واتأكدنا انة سليم ومفيهوش اى حاجة من الاعراض دى ووزنة بيقل وحركتة بطيئة لسة وصحتة فى النازل اكتر
يبقى 1 سم مضاد حيوى بان تيراميسين لمدة يومين او تلاتة مع وضع عليفة خضرة باستمرار امامة وانا بفضل البقدونس بعد ماينشف من المية كويس لانة فاتح قوى للشهية وهنكون فى غنا عن حقن كافوزال
eman mohamed
انا عندى ذكر نفس الحالة كدة برضه وبعمل زى ماقالوا الاساتذة بشيل العلف من قدامه كام ساعة وارجع احطه تانى بيرجع ياكل
صلاح الهنداوى
الجو فعلا له تاثير على الشهيه ويفضل رفع العلف من العلفه لان ممكن يكون فى عفن وتنظيف العلافه واديله على قد الواجبه
احمدمليحه
ياجماعه احنا نسينا اهم حاجه فى الارنب انه مبياكلش فى الحر ووجبه الحر وجبه واحده وهى تبدا من المغرب
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى