منتدى الأرانب للجميع
التهاب الرحم عند الارانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التهاب الرحم عند الارانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
التهاب الرحم عند الارانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

التهاب الرحم عند الارانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

التهاب الرحم عند الارانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

25112015
التهاب الرحم عند الارانب

[color:2fac=#000
[center]0ff]] السلام عليكم
ارجو منكم الافادة لو سمحتو انا عندي ارنبة كانت والدة من شهرين المهم هيا اليومين دول مش علي طبيعتها
بتاكل بس مش زي الاول وفية اثار لمادة كريمية لونها اصفر تحتها هل دا دليل علي التهاب الرحم
مع العلم اني من مدة ماتت عندي بنفس الاعراض دي ام الارانب اللي عندي برغم اني واديتها للدكتور البيطري واداها حقنتين تحت الجلد
وبعد كام يوم بدات تاكل وعلي نهاية الاسبوع كان الله يرحمها
فالمفروض اعمل اية للارنبة الاولي وشكرا [/size][center]
[/cente

تعاليق

صلاح الهنداوى
لو ماده كريميه لزجه وملمسها ناعم يبقى التهاب رحم لو بها بعض خشونه ومع الوقت بتنشف يبقى لا
ممكن تتحسس منطقه الرحم مثل الجس ان كان بها تكتلات ام لا وان كان بها ماهو الوضع خفيفه منجبنه بكثره
لان ليس كل اللتهابات تستجيب للعلاج
أم نورا
اولا شكرا لاهتمام حضرتك يا استاذ صلاح
المادة اللي بلاقيها مادة ناعمة لزجة لونها مايل للاصفرار
ومفيش تكتلات واضحة عندها
صلاح الهنداوى
الجنتاميسين حقن عضل 1سم كل يوم 5ايام اذ لم تستجيب يبقى غسيل للرحم
با الجنتاميسين مخفف بواسطه استره
hananeas.hananeas
الأم اللى تنزل كتل جلاتينية مصمطة بيضاء ده صديد فى الرحم لو الأفرازات سائلة يبقى مش التهاب رحمى لو فى مادة جلاتينية ثقيلة او مصمطة غليظة يعنى يبقى 1 سم طويل المفعول فى العضل و نصف سم جنتاميسين 3 ايام متتالية ووممكن غسيل رحمى بالبتادين بسرنجة انسولين
لو حاجة تانية ولو مناعة الأكل 1 سم طويل المفعول فاتح شهية وممكن النيل يكون معطل ده ممكن يمنع الأكل وكمان تموت بعد كام يوم لأنها من غير مياه ولا أكل والله الموفق
dr hussam h
علاج التهاب الرحم حقن جينتاميسين عضل 1 سم لمده 5 ايام مع حقن ماده مضاده للالتهاب مثل فيتروفين 5 نصف سم عضل لمده 3 ايام واحب ان اوضح للاخت ان طويل المفعول ليس فاتح للشهيه وخقن البيتادين او الجينتاميسين في الرحم لا يكون بسرنجه الانسولين ولكب بقسطره ومش اي حد يعملها دي محتاجه شخص متمرس عليها
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى