منتدى الأرانب للجميع
تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

10082016
تغير نظام الشرب من فخار الى مواسير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحياتى لكل اعضاء المنتدى الكرام

انا غيرت نظام الشرب للارانب اللى عندى من فخار الى مواسير شرب جيت ركبت المواسير بالطريقه الصحيحه فى 2 بطاريه وحطيت الارانب فيها تانى يوم لقيت الميه اللى فى الجردل بتاع اول بطاريه ناقص قلت الحمد لله يبقى شربو من النبل وكله ماشى تمام واخدو على الوضع الجد وتابعت حصت العلف لقيته ناقص وده دليل على انهم شربو ميه " مع العلم انا البطاريه رقم واحد دى فيها ارانب عندها 3 شهور

لغايه هنا مفيش مشكله خالص
المشكله فى البطاريه التانيه اللى انا ركبت فيها المواسير بردو تانى يوم لما جيت ابص على الجردل بتعها ملقتش ميه كتير ناقصه منو ولقيت حصه العلف عندهم مش كلها متكله معنا كده انهم مش عارفين مكان المياه مع العلم ان الارانب دى عمرها يتراوح من عمر شهرين.وشهر .واربعين يوم.

على فكره الارانب مبشفهاش بتقرب من النبل
وعلى فكره الارانب الحمد لله صحتها كويسه ولا تعانى من اى امراض
اعمل ايه واتصرف ازاى عشان يعرفو يشربو من النبل
على فكره النبل بينقط ميا مما يأدى الى معرفه مكان الشرب بس الارانب مش بتحاول تشرب اساسا ارجو الرد قبل انا اخسر ارانب الاحلال الموسم القادم

تعاليق

محمد-حسن
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ..
ربما تكون الأرانب الصغيرة غير قادرة على الوصول لمصدر الماء ، في هذه الحالة يمكنك مساعدتها بوضع طوب أسفل مصدر الماء لتصعد عليه و تصل للماء ..
أو قد تكون لم تتعلم طريقة الشرب الجديدة بعد ، و يمكنك وضع أرانب كبيرة في العين مجاورة لتساعدها في التعلم .
بالتوفيق .‏
د حسن الحمامصي
السلام عليكم
ممكن حضرتك تحط في البطاريه التانيه ارانب من البطاريه الاولي
و بكده الكبير هيعلم الصغير
و انا بقيت بغير في الاحجام في نفس العين
لان حضرتك عارف ان الارانب بتغير من بعض و بتحاول تعمل زي الارانب التانيه
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى