منتدى الأرانب للجميع
sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب - صفحة 2 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب - صفحة 2 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب - صفحة 2 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب - صفحة 2 Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

07072011
sسؤال لأصحاب الخبرة في الأرانب

أيها السادة الأفاضل أود أن أسألكم :أنا مربي أرانب صغير نذ خمس سنوات أبتدأت بذكر 2أنثىولاكن حت الأن لميصبحو سوى 13 أرنب بسبب الكثير من المشكلات وأود أن أسلكم عنها :
1- مشكلة كبيرة جدا بأن الأرانب تصاب واحد منها بلجرب ولاكن يشفى بالمراهم ولاكن يصاب مرة أخرى في الشتاء ولا أعرف السبب رغم أني مربيهم في بوكسا ومنضفلهم ولاكن أحيانا يدخل لهم فأران
2- العلف أنا من مصر من حلوان وأريد أن أعرف أجود أنواع العلف حتى لوعلف هذة المؤسسة وأين يباع وشكرا لكم

تعاليق

ام عمر
حضرتك من القاهرة ف اللى موجود من القاهرة هو اللى يدلك بس هوبيتباع فى اى صيدليه بيطرية
HOUSAMMI

انا معرفش حد عندك

بس ممكن تسال اى صيدلية بشرية عن صيدلية بيطرية او منتجات بيطرية وهما هيدلوك

لو غلبت تعالى لى فى جمعية عرابى

واشتريلك الى انت عايزه
alfrawn2
فين الجمعية ده وهو ممكن الاقي الحجات ده في كلية الزراعه مثلا
HOUSAMMI
مش عارف حكاية كلية الزراعة

جمعية عرابى

اركب لموقف العاشر وبعدين اركب العبور وقل السواق نزلنى عند جمعية عرابى بس بصراحة مشوار كبير من عندك
alfrawn2
شكرا لك وهية الجمعية ده أرانب بس ولا في قطط وكدا ولا هية مختصة بأية علشان تستاهل المشوار وانا سعات بقعد في باب الشعرية فهية من هناك سهلة
محمد الروبي
الدشناوي في مصر الجديده اقرب ليك في السبع عمارات
alfrawn2
شكرة ده صيدلية بيطرية فيها الحجات ده أرحلها أزاي من حلوان وشكرا
محمد الروبي
ده التليفون /0224153524
besm
افاد الجميع بخصوص الجرب والعلف ......واؤكد على ضرورة مكافحة الفئران بشكل ثابت ودورى

ولاانصح بالأيفو ماك للوقاية وأنصش برش المكان والبطرية خاصة الحامل وكذلك الحوائط القريبة من البطارية

والله يوفقك

alfrawn2
شكرا
م سمير زهران
بالنسبه للمطهرات توجد مطهرات متوافره في كل مكان امثال الكلور والديتول و الصابون السائل
وبالنسبه لموزع اعلاف في حلوان فأعرف اكثر من موزع في حلوان اتصل عليه افيدك
0194806129
besm

المطهرات لاتفيد فى علاج الجرب ولكن استعمالها فى التنظيف اولا بأول يفيد فى الوقاية منه
alfrawn2
هو الديتول والحجات ده تنفع وحاضر هتصل بحضرتك
dr hussam h
لا طبعا اليتول مطهر مثل ما افاد د ابراهيم البيوتكس و الديازنون مفيدين في الجرب
besm

يجب ان نفرق بين بعض الأشياء

1 - الأدوية : وهى تستعمل لعلاج المشاكل المرضية وتتعامل مع البكتريا والفيروس والفطر
2 - المهرات : تتعامل مع البكتريا والقيروس والفطر ولكن للقضاء عليها أو وقف نشاطها لمنع حدوث المرض
ولكن لايسيخدم كعلاج للمرض
3 - الأمصال : تعطى لرفع مناعة الجسم ضد مرض معين
4 - المبيدات الحشرية : للتعامل مع الحشرات بمختلف انواعها والمسبب للجرب حشرة

والله الموفق للخير
alfrawn2
أنا بلاقي براغيت في الأرانب وقطتي محدش يعرف أمشيها أزاي
HOUSAMMI
بالنسبة للارانب
اسم ديزانون / لتر ميه او بيوتكس

وغطس الارنب فيه ماعدا الراس

كرر لمدة يومين كل يوم مرة
besm

بالنسبة للبراغيث ممكن تستعمل التغطيس كما أشار حسام وممكن تستعمل بودرة الملاثيون للليبدير بوضع كمية صغيرة وتحرك يدك عكس اتجاه شعر الأرنب أو القطة والرش تستعمله للمكان نفسه وهذا أفضله انا فى الإستعمال

1003
alfrawn2
أنا عندي جوز أرانب وحده بتجيب 2 وتانيه 6 مع أنها كانت بتجيب 6 بلجيكي مع بلدي
besm
وأنا أعرف واحد عنده ارانب واحدة بتجيب 3 وواحدة بتجيب 5 وواحدة ساعات بتجيب 7-9
alfrawn2
هو ممكن أدي الأرانب التطعيم في الفم لأن الأرانب الصغيرة لما بطعمها بتجنيني وتقعد تصرخ
oso
دة مش تطعيم شلل الاطفال
وكل حاجة وليها تعليمات وارشادات للاستخدام
alfrawn2
ولله عارف بس أصلهم بيصعبو عليا كل لما أديها حقنا تفلفص وأطر ادخل الحقنة مرة تانية وبدخلها كدا 1كتيرر 6 مرات علبان ميخلص 2 سم فانا بشوف يمكن في طريقة تانية
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى