منتدى الأرانب للجميع
تجربه تستحق التجربه  فى تربية الارانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تجربه تستحق التجربه  فى تربية الارانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
تجربه تستحق التجربه  فى تربية الارانب 343215

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم ، في منتديات الأرانب للجميع .
المرجو منك أن تقوم بتسجـيل الدخول لتقوم بالمشاركة معنا. إن لم يكن لـديك حساب بعـد ، نتشرف بدعوتك لإنشائه بالتسجيل لديـنا . سنكون سعـداء جدا بانضمامك الي اسرة المنتدى . مع تحيات الإدارة

تجربه تستحق التجربه  فى تربية الارانب Rabbit10

منتدى الأرانب للجميع
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الأرانب للجميع دخول

أول منتدى عربى رائد في مجال تربية الأرانب ومستلزماتها ... يضم صفوة خبراء المجال ويعتبر الوجهة الأولى لمربي الأرانب فى العالم العربي ، حيث يساعد أصحاب الأرانب والحيوانات بأمورتربيتها ورعايتها وكيفية التعامل معها ، تجد به أيضا كل ما يهمك عن الزراعة وتربية

تجربه تستحق التجربه فى تربية الارانب

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد

24012012
تجربه تستحق التجربه فى تربية الارانب

فى مزرعتى اعددت بطارية نتاج من 10عيون لها مصدر شرب خاص بها اضع به دائما مياه شرب مضاف اليها الخميره البيره افطم عليها الارانب لمدة 24ساعه بدون اى علف ثم اضع لهم كمية نصف كيلو علف لعدد 60 ارنب هى كمية الفطام لمدة نصف يوم ثم ارحلهم لعيون النتاج للتسكين النهائى حتى البيع وقد اثبتت هذه التجربه نجاح بالغ من نواحى كثيره لذا ارجو التجربه وستعرفون الفرق

تعاليق

محمدحامد
كمية الخميرة اد ايه اللازمة ل10 ارانب
اشرف عماره
10ارانب لن يشربوا 100سم مياه فى اليوم مع ها الجو لكن مع الاكل ممكن يشربوا ليتر مياه حط عليه مكعب خميره صغير زى قالب مرقة الدجاج مثلا
نور الدين53
طيب ايه فائدة الخميره
وحضرتك ازاي بتحط نصف كيلو ل60 ارنب ده لو شموه مش هيكفي ارجو التوضيح
اشرف عماره
اخى العزيز هل تعرف مقولة لولا البيكتريا ما اكلنا لحم ولاشربنا لبن
الخميره تساعد على نمو البيكتريا فى الامعاء فى اول يوم للفطام حتى يتقبلوا العلف ولا يحد الاعراض المعروفه عند بداية اعتماد الارنب على العلف وتخليه عن لبن الام وكمية نصف كيلو هى وجبه واحده ومن المفترض اكل الارنب 50جم فى اليوم نقسمها على اربع وجبات
عموما جرب وشوف بنفسك
نور الدين53
مشكور وان شاء الله احاول اجرب
أم بودى ولوكا
طيب تسمحلى أسألك

هى الخميره دى هى نفسها الخميره اللى من الفرن ونستخدمها في الخُبز ؟؟؟

ولا في أنواع خميره أخرى ؟؟

وشكرا لك عالمعلومه
اشرف عماره
هى نفس الخميره بتاع الخبيز وال انتى بتستخدميها فى المطبخ انا باستخدم الخميره البيره بتاع الافران وممكن تستخدمى الخميره الجافه من السوبر ماركت
عمرو عقبه
انا عملت زى انت ما قلت..
بس اللى نفسى أعرفه.. نتيجة التجربه دى هلاحظها امتى؟؟؟؟؟؟؟؟
لك خالص الشكر على كل حال
محمد طويله
بعد إذن الأستاذ أشرف
الخلفات بعد الفطام يكون جهازها الهضمى غير مكتمل النمو
بمعنى أنه مازال ينقصه الكثير من البكتيريا والعناصر التى تساعده على إستيعاب مسأله
التغذى على العلف وحده دون الإعتمات على لبن الأم
وهذا يسبب مشكلات صعبه على رأسها الإسهال والنفاخ
وأى مشكله منهم كفيله بتدمير المشروع كله إن لم يتم تفاديها أو معالجتها
الخميره هنا مهمتها هى تعويض عدم اكتمال نمو الجهاز الهضمى ببكتيريا مهضمه ومساعده على الهضم
وبناء عليه سيتم اجتناب أكبر مشكلتين من مشكلات الفطام
شكرا ليك يا أستاذ أشرف
اشرف عماره
علسان تعرف الفرق افطم النصف بالطريقه العايه ونصف عالخميره وبعدين شوف النتايج
اشرف عماره
M.Tawela كتب:
بعد إذن الأستاذ أشرف
الخلفات بعد الفطام يكون جهازها الهضمى غير مكتمل النمو
بمعنى أنه مازال ينقصه الكثير من البكتيريا والعناصر التى تساعده على إستيعاب مسأله
التغذى على العلف وحده دون الإعتمات على لبن الأم
وهذا يسبب مشكلات صعبه على رأسها الإسهال والنفاخ
وأى مشكله منهم كفيله بتدمير المشروع كله إن لم يتم تفاديها أو معالجتها
الخميره هنا مهمتها هى تعويض عدم اكتمال نمو الجهاز الهضمى ببكتيريا مهضمه ومساعده على الهضم
وبناء عليه سيتم اجتناب أكبر مشكلتين من مشكلات الفطام
شكرا ليك يا أستاذ أشرف

مشكور جدا ياباشا على التوضيح وهو ده فعلا الهدف من الخميره
ودايما اسلوبك السهل الممتنع
ام عمار ياسر
الاخ الفاضل د . أشرف
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور على التجربة جزاك الله كل خير
هل تفيد الخميرة مع الاناث قبل العشار فى عمر حوالى 4 شهور ؟
ان كانت تصلح ما مقدار الخميرة الجافة التى اضعها على ماء الشرب لعدد 6 اناث اربيهم على الارض ؟
هل اعطى الخميرة يوميا ؟ ام يوما واحدا مرة واحدة ؟
جزاك ربى كل خير ونفع بك
اشرف عماره
فى التربيه الارضيه او غيره هى مفيده لكل الاعمار طبعا ممكن تضعى مقدار 10مل على الاناء الفخار او على ليتر ماء لكن عليكى غسيل السقايه جيدا قبل وبعد الانتهاء منها حتى لاتكون بكتيريا غير مرغوبه للارانب لو مكثت اكتر من الازم
اخى اشرف انت قلت انك تصم الفطام يوم ثم تضع له 500 جم لعدد 60 ارنب يعنى كل ارنب حوالى 8 جم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا انا بفضل الله اتجنب كل هذه المشاكل باننى انتج علفة موحدة تجنبنى مشاكل الفطام بنسبة تتجاوز 95% وده واضح من نتائج المربين بفضل الله
استعمال الخميرة دون ضابط ممكن يضر ولايفيد

دعواتى للجميع بالتوفيق
اشرف عماره
الاخ الحبيب د|ابراهيم
تحياتى وتقديرى
ارجو الافاده عن العلف الخاص بكم وبكم الطن وعلى عمر شهر من الفطام كم يكون الوزن
والنافق ما وضعه عندك على هذا العلف
لانى تضررت كثيرا من العلف الذى استخدمته مؤخرا
اخيرا مكانك فين

اشرف عماره
اتصل بى امس احد تجار الزبل للشراء وحضر اليوم بسعر 40جنيه للمتر ومن لديه كميات بحد ادنى7متر(حمولة السياره)ممكن يتصل بيه او يكلمنى [b]
محمد طويله
بارك الله لك يا أستاذ اشرف
dr hussam h
تجربه جيده اخ اشرف و علميا كلام مظبوط
اشرف عماره
تليفون تاجر الزبل
01004037432
أبــو أدهــم
بارك الله فيك
mkhalaf
الخميره مهمه كدا شكرا ليكو يا جماعه انا لسه هبداء في المشروع وباخد منكم بعض المعلومات

لو كنت محتاج امهات ممكن اجد عند مين فيكو يا جماعه انا من الغربيه اقرب واحد ليه فين

دا عنواني الغربيه \ طنطا \ قطور \ صرد

شكرا ليكوووووووووووو
zahmed
دلوقتي انا ظهر عندي مرض الانتفاخ للامهات وبتقعد يومين وتموت اعمل اية انا الامهات عندي راحت كلها مع العلم جربت جميع ادوية الانتفاخ لو حد عندة راي بالله عليكوا يقولة
اشرف عماره
01012843403د
دا رقم الاستاذ محمد عزت من صرد عندك ممكن تلاقى عنده امهات كويسه ولو معندوش كلمنى موجود اى نوع
oussama3602
مشكور جدا

power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد
remove_circleمواضيع مماثلة
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى